Wat is een trend, trendpiramides & de trendwatcher ?

Wat is een trend?
De definitie van een trend is moeilijk te verwoorden. Iedereen heeft zijn eigen mening erover en ervaart de trend vanuit zijn eigen leefwereld. Dit wordt grotendeels bepaald door opvoeding, omgeving, werkomstandigheden en maatschappelijke positie. Deze persoonlijke visie heeft geen invloed op de werkelijke trend. De persoonlijk beleving is een afspiegeling van de ontwikkelingsfase en leefomstandigheden van de persoon zelf ten opzichte van de algemene toenemende maatschappelijke ontwikkelingen. Een trend heeft altijd met maatschappelijke leefomstandigheden te maken. Een trend vernieuwt iets in je leven, vult een leegte en het brengt een oplossing. Als iets nieuw is, is het niet altijd een trend . Iedereen kan namelijk iets nieuws bedenken. Een trend is het gevolg van een verandering in de kijk op het oude en gevestigde. Een trend verovert een plaats die er nog niet was. Je kan pas van een trend spreken wanneer een bepaalde benadering, opvatting zoveel kracht en invloed krijgt dat deze in staat is om krachtvelden zoals cultuur, traditie, gewoonte, gemakzucht uit te schakelen of af te zwakken.
Er zijn drie verschillende trends. Zo heb je een mega, maxi en een minitrend. De megatrend duurt ongeveer 10 tot 30 jaar. De maxitrend 5 tot 10 jaar en de microtrend 1 tot 5 jaar.

De trendpiramide

De megatrend:
De term ‘megatrend’ heeft niets met de omvang van de trend te maken, eerder met de sporen die ze nalaten in de maatschappij. Een megatrend komt heel erg langzaam op en ze zijn daardoor zo goed als onzichtbaar. Hun langzame ontwikkeling zorgt ervoor dat we het onbewust vanzelfsprekend ervaren.
Een megatrend verandert langzaam het normen-en waardenpatroon van onze samenleving. Bij dit hele proces van veranderen is de juiste timing van groot belang, dit verklaart waarom we groten verschillen tussen landen, regio’s en volkeren kunnen vast stellen.
de levensduur van een megatrend wordt grotendeels bepaald dooronverwachte externe factoren. Een megatrend kan pas worden waargenomen als die eigenlijk al voorbij is.

De maxitrend:
Maxitrends laten kleineren en ondiepere sporen na dan megatrends. In tegenstelling tot een megatrend zijn maxitrend wel beter waar te nemen en zijn ze kort van levensduur. Een maxitrend duurt gemiddeld 5 tot 10 jaar. Omdat maxitrends beter waar te nemen zijn in zowel ruimte als in tijd, maken trendwatchers hier veel gebruik van.
Maxitrends kunnen zich gemakkelijk in verschillende leefomgevingen, regio’s of landen aanpassen.
Toch moeten we voorzichtig omgaan met het trekken van conclusies, vooral als we de kennis van een bepaalde maxitrend willen door geven aan anderen landen. Een maxitrend kan in anderen landen heel anders worden begrepen dan dat de bedoeling is.

De microtrends:
Microtrend vinden we terug op productniveau of als mode, hype en als rage. Microtrends zijn de trends waar wij onszelf allemaal zo lekker druk over kunnen maken, in werkelijkheid verfraaien ze alleen ons leven. Microtrends gaan snel vervelen, worden naarmate de tijdverspreid steeds minder belangrijk. De hoeveelheid verstreken tijd en de trendvolgers zijn bij deze trends belangrijke factoren voor de levensduur. De gemiddelde levens duur van een microtrend is ongeveer 1 tot 5 jaar. Microtrends zijn eigenlijk korte termijn veranderingen. Een microtrend is op zekere hoogte maakbaar, mits ze de beginselen van de Megatrend respecteren.

Bekend trendwatcher Adjiedj Bakas
De trendwatcher:
Een trendwatcher of futuroloog is eigenlijk iemand die kijkt naar wat er speelt in de samenleving en hieruit trends signaleert en voorspelt.
Een trendwatcher spreekt dus op basis van wat hij signaleert zijn verwachtingen uit over toekomstige ontwikkelingen oftewel toekomstige trends.
Dit doet de trendwatcher door dagelijks alle media te raadplegen zoals websites, kranten, bladen en natuurlijk social media. Daarnaast zijn ook uitslagen van markt- en consumentenonderzoeken belangrijk, maar ook exposities, winkels en tentoonstellingen omdat hier ook veel relevante informatie uit te halen is.
Omdat een trendwatcher dus veel bronnen moet raadplegen en dit niet altijd alleen kan heeft een trendwatcher vaak ook een trendspotter in dienst. Een trendspotter signaleert trends en praat met de consument. Dit alles geeft hij door aan de trendwatcher die dit uiteindelijk analyseert en hier een betekenis aan geeft.
Trendwatchers werken vaak voor bedrijven, daarnaast geven ze veel lezingen en presentaties over hun bevindingen.